Tuesday, January 5, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 QUOTATION(4)

 1. Teks Asal: I can see in your eyes that you are a kind person.

 Terjemahan Melayu: Saya dapat melihat di mata anda bahawa anda adalah orang yang baik hati.

Bukti: 

Saya berasa puas hati

Menolong ibu bapa setiap hari

Bermula di pagi hari

Sehingga malam nanti.


Lirik Lagu : Keluarga

Rangkap : 1


2. Teks Asal: A friend is when she/he understands you no matter how difficult you try to explain the situation.

 Terjemahan Melayu: Seorang rakan adalah ketika dia memahami anda tidak kira betapa sukarnya anda berusaha menjelaskan keadaannya.

Bukti: 

Saya Faham Saya kata "Apa khabar"

Dia jawab "Khabar baik"

Ucapan untuk dia

Ucapan untuk saya


Lirik lagu : Saya Faham

Rangkap 1


3. Teks Asal:   A good friend is when she/he is not being judgemental towards you.

 Terjemahan Melayu: Sahabat yang baik adalah ketika dia tidak bersikap menghakimi kamu.

Bukti: 

Mereka semua ada bersama

Semasa saya memerlukan mereka.


Lirik lagu : Keluarga

Rangkap : 3


4. Teks Asal: No matter how ready you are to face the world, the world will always try make you feel challenge.

 Terjemahan Melayu: Tidak kira betapa bersedia anda menghadapi dunia, dunia akan sentiasa berusaha membuat anda merasa cabaran.

Bukti: 

Saya sendiri jadi keliru

Ingin menangis seperti selalu

Air mata keluar menderu


Lirik Lagu : Saya Tahu

Rangkap : 3 


5. Teks Asal: I am willing to share what I have with others.

 Terjemahan Melayu: Saya bersedia berkongsi apa yang saya ada dengan orang lain.

Bukti: 

Semangat positif dikongsi bersama


Lirik lagu : Saya yang Istimewa

Rangkap : 2

 

6. Teks Asal: What I have today will not be mine if I am not honest. Be honest in everything that you do.

 Terjemahan Melayu: Apa yang saya ada hari ini tidak akan menjadi milik saya sekiranya saya tidak jujur. Jujurlah dalam semua yang anda lakukan.

Bukti: 

Saya seorang yang baik hati

Jujur dan ikhlas di dalam diri

Saya belajar berdikari

Menolong orang setiap hari


Lirik lagu : Diri

Rangkap : 2

 

7. Teks Asal: Be kind. Be honest. Work hard and do your best.

 Terjemahan Melayu: Berbuat baik. Jujurlah. Bekerja keras dan lakukan yang terbaik.

Bukti: 

Baik hati nurani

Kuatkan jati diri

Mulia peribadi


Lirik lagu : Diri

Rangkap : 3

 

8. Teks Asal: I am full of emotions but my emotions will not give negative impacts towards others.

 Terjemahan Melayu: Saya penuh dengan emosi tetapi emosi saya tidak akan memberi kesan negatif kepada orang lain.

Bukti: 

Bersikap baik sesama manusia

Saya dilihat berlainan rupa

Semangat positif dikongsi bersama


Lirik lagu : Saya yang Istimewa

Rangkap : 2

 

9. Teks Asal: Although I am emotionally challenged but I will try my best not to make you feel burden.

Terjemahan Melayu: Walaupun saya dicabar secara emosional tetapi saya akan berusaha sedaya upaya untuk tidak membuat anda merasa beban.

Bukti: 

Saya cuba memahami

Diri saya sendiri

Mengapa jadi begini Ayah dan ibu susah hati

Hati saya siapa yang tahu

Saya sendiri jadi keliru Ingin menangis seperti selalu

Air mata keluar menderu

Saya tahu

Semua mahu

Soalan bertalu-talu

Senyum membisu


Lirik Lagu : Saya Tahu


10. Teks Asal: My parents will be happy when I am a better person.

Terjemahan Melayu: Ibu bapa saya akan gembira apabila saya menjadi orang yang lebih baik.

Bukti: 

Ibu bapa yang disayangi

Saya tetap berhati-hati

Menjaga budi pekerti

Keluarga saya yang dicintai

Saya sayang ibu dan bapa

Abang, kakak, adik dan saudara

Mereka semua ada bersama

Semasa saya memerlukan mereka


Lirik lagu : Keluarga

Rangkap : 2 & 3


RUJUKAN:

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2017). 200 Quotes. Terengganu: Penerbit UMT.

Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi: Universiti Malaysia Terengganu.



KEHADIRAN:



No comments:

Post a Comment