Tuesday, December 29, 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESIPI(4)

ENGKU NUR ALIA BINTI
ENGKU MOHD GHAZALI
197953

NIK NURIN ASMAA
BINTI KAMARUDDIN
197453

Chicken Breasts in a Sour Cream and Wine Sauce

I adapted this recipe from one received years ago. This is one of the few entrees I make that the entire family enjoys. I've given the recipe to many friends who are looking for a new way to serve chicken, and they've all come back with rave reviews.


Ingredients

 

3 slices bacon

⅓ cup butter

4 skinless, boneless chicken breast halves

1 (4.5 ounce) can sliced mushrooms, drained (Optional)

4 green onions (white part only), chopped

2 teaspoons paprika

3 tablespoons all-purpose flour

1 cube chicken bouillon

¼ cup hot water

1 cup dry white wine

½ cup sour cream

2 cups uncooked white rice

4 cups water

1 tablespoon toasted slivered almonds

Directions

 

Step 1

Place the bacon in a large, deep skillet, and cook over medium-high heat, turning occasionally, until evenly browned, about 10 minutes. Drain the bacon slices on a paper towel-lined plate. Crumble when cool; set bacon aside.

Step 2

Preheat oven to 350 degrees F (175 degrees C). Spray a 7x11-inch baking dish with cooking spray.

Step 3

Melt the butter in a large skillet over medium heat, and pan-fry the chicken breast halves until brown on both sides, about 6 minutes per side (meat will still be pink inside). Arrange the chicken breasts in the baking dish, and scatter the mushrooms over the chicken. Cook the green onions in the hot skillet over medium heat until softened, about 3 minutes; stir in paprika and flour. Fry the flour mixture for about 1 minute. Mash the bouillon cube in 1/4 cup of hot water in a small bowl, and whisk the bouillon into the flour mixture. Bring to a boil (sauce will be thick). Gradually whisk white wine into the skillet, and bring to a simmer. Stir the sour cream into the sauce. Pour the sauce over the chicken breasts in the baking dish.

Step 4

Cover the baking dish with foil, and bake in the preheated oven for 1 hour.

Step 5

About half an hour before chicken is done, bring the rice and 4 cups of water to a boil in a saucepan over high heat. Reduce heat to medium-low, cover, and simmer until the rice is tender and the liquid has been absorbed, 20 to 25 minutes. Let rice stand covered for about 10 minutes.

Step 6

To serve, spoon the cooked rice onto a serving platter, and top with the chicken breasts. Stir remaining sauce in the dish, and spoon over the chicken; garnish with crumbled bacon and slivered almonds.

 

 

Nutrition Facts

Per Serving:

803 calories; protein 36.9g; carbohydrates 85.3g; fat 28.9g; cholesterol 128.1mg; sodium 778.8mg.

 

Dada Ayam dalam Krim Asam dan Sos Anggur

Saya menyesuaikan resepi ini dari yang diterima beberapa tahun yang lalu. Ini adalah salah satu daripada beberapa makanan pembuka yang saya nikmati oleh seluruh keluarga. Saya telah memberikan resipi kepada banyak rakan yang mencari cara baru untuk menghidangkan ayam, dan mereka semua telah kembali dengan ulasan yang baik.



Bahan

 

   3 keping dendeng babi

   1/3 cawan mentega

   4 bahagian dada ayam tanpa kulit, tanpa tulang

   1 (4.5 auns) boleh menghiris cendawan, disalirkan (Pilihan)

   4 hijau atas (bahagian putih sahaja), dicincang

   2 sudu teh paprika

   3 sudu besar tepung semua tujuan

   1 kiub ayam bouillon

   1/4 cawan air panas

   1 cawan wain putih kering

  1/2 cawan krim masam

   2 cawan beras putih tak dimasak

  4 cawan air

   1 sudu besar badam gelangsar

 

Arahan

 

  Langkah 1

Letakkan dendeng babi dalam wajan besar dan dalam, dan masak dengan api sederhana tinggi, sekali-sekala, hingga rata, kira-kira 10 minit. Tiriskan kepingan dendeng babi di atas pinggan tuala kertas. Hancur ketika sejuk; ketepikan dendeng babi.

   Langkah 2

Panaskan ketuhar hingga 350 darjah F (175 darjah C). Sembur hidangan penaik 7x11 inci dengan semburan memasak.

 

   Langkah 3

Cairkan mentega dalam sederhana, dan tumis dada ayam separuh sehingga perang di kedua-dua bahagian, kira-kira 6 minit setiap sisi (daging masih akan merah jambu di dalamnya). Susun dada ayam dalam hidangan penaik, dan selerakkan cendawan di atas ayam. Masak bawang hijau dalam api sederhana sehingga lembut, kira-kira 3 minit; kacau dalam paprika dan tepung. Goreng campuran tepung selama kira-kira 1 minit. Mash kiub bouillon dalam 1/4 cawan air panas dalam mangkuk kecil, dan pukul bouillon ke dalam campuran tepung. Didihkan (sos akan pekat). Secara beransur-ansur pukul wain putih ke dalam sehingga reneh. Kacau krim masam ke dalam sos. Tuangkan sos ke atas dada ayam dalam hidangan penaik.

   Langkah 4

Tutup hidangan penaik dengan kertas logam, dan bakar di dalam ketuhar yang dipanaskan selama 1 jam.

   Langkah 5

Kira-kira setengah jam sebelum ayam masak, masukkan nasi dan 4 cawan air mendidih dalam periuk ke atas api yang tinggi. Kurangkan haba kepada sederhana rendah, tutup, dan reneh sehingga beras lembut dan cecair telah diserap, 20 hingga 25 minit. Biarkan beras ditutup selama lebih kurang 10 minit.

  Langkah 6

Untuk dihidang, sudukan nasi yang dimasak ke pinggan yang menghidangkan, dan atas dengan dada ayam. Kacau sos yang tinggal dalam hidangan, dan sudu ke atas ayam; hiaskan dengan dendeng babi hancur dan kacang almond.

Fakta makanan

Setiap Hidangan:

803 kalori; protein 36.9g; karbohidrat 85.3g; lemak 28.9g; kolesterol 128.1mg; natrium 778.8mg.

RUJUKAN:
Allrecipes. (2020). Chicken Breasts in a Sour Cream and Wine Sauce. Dicapai pada 29 Disember 2020 dari
https://www.allrecipes.com/recipe/216440/chicken-breasts-in-a-sour-cream-and-wine-sauce/?internalSource=hub%20recipe&referringContentType=Search&clickId=cardslot%201

KEHADIRAN:



 

No comments:

Post a Comment