TEKS ASAL:
Batasan Kajian
Dalam bab 1 kita ada 1.7 iaitu batasan kajian. Yang
ini juga pelajar selalu membuat silap atau terlupa meletakkan ia. Jadi saya
cadangkan dalam penulisan batasan kajian boleh dibuat dalam bentuk jadual. Jadi
ini batasan kajian dan justifikasi. Batasan kajian ini hendak menyatakan apa
itu justifikasi dan kenapa memilih ia. Kenapa kita memilih instrumen itu dan
membuat soal selidik. Jadi kita kena letak, jadi kita kena letak batasan iaitu
20 pelajar SK Serdang. Jadi bagi justifikasi kenapa awak memilih 20 pelajar
ini. Okay kenapa awak memilih 9 tahun. Jadi kenapa 20, kenapa tidak 30, kenapa
tidak 19. Selepas itu, justifikasi. Kenapa SK Serdang ? Nyatakan. Kenapa bukan
di Perlis ? Kenapa tidak sekolah di Terengganu ? Jadi awak kena justifikasi.
Kemudian, apa pemilihan awak biasanya dalam batasan kajian di ambil daripada
metodologi kajian. Daripada metodologi, dia punya sampel, responden, lokasi
kajian atau awak menggunakan buku teks Melayu Tingkatan Lima.Kenapa pilih itu,
berikan justifikasi. Okay dalam justifikasi ini awak boleh letak, ayat awak,
kemudian letak rujukan Normaliza Abd Rahim, mengatakan bahawa memang boleh.
Kenapa pemilihan SK Serdang menurut menteri pendidikan. Contoh, Sk Serdang
merupakan sekolah luar bandar yang sekian, tetapi ringkas kerana...
Ini menunjukkan jadual dan justifikasi. Kemudian awak huraikan pula dalam bentuk jadual, Kalau awak menggunakan temu bual secara ringkas . Setiap perkara perlu ada justifikasi. Kadang kadang orang tidak letak kerana menganggap ia tidak perlu. Yang penting siapa sampel ? Kenapa umur 9 tahun ? Kenapa lokasi di situ ? Kenapa tidak dijalankan di negeri lain ? Kenapa tidak dijalankan di Korea. Jadi kena ada justifikasi. Perlu ada jadual apa di atas, awak diminta untuk membuat huraian. Huraikan satu persatu dan ulang balik dengan ayat panjang. Kenapa pemilihan 20 orang pelajar ? Kenapa SK Serdang ? Jadi hurai dengan lebih jelas dan panjang supaya tidak ada persoalan daripada pemeriksa. Misalnya, apabila dia tengok analisis data atau bab 3, tiada ditulis. Soalan yang ditanya oleh pemeriksa adalah 20 orang dan terkedu tidak boleh menjawab soalan. Jadi bila sudah ada di sini. pemeriksa baca dan tengok jadual, sudah difahamkan. Contohnya kenapa novel bertajuk Salina? Kenapa Novel Salina ? Kenapa tidak novel yang lain di pasaran ? Jadi awak boleh justifikasi bahawa Novel Salina telah memenangi anugerah. Jadi perlu letaj justifikasi tersebut. Pastikan justifikasi yang diletak ini memang justifikasi yang menyerlah. Contoh, ada pelajar yang buat tentang majalah A. Kenapa pilih majalah A itu ? Pelajar menjawab bahawa dalam justifikasi itu majalah A telah memenangi anugerah pada tahun tersebut. Jadi itu betul. Contoh batasan tentang cerpen pada tahun 2015, cerpen tersebut diambil dari majalah tersebut. Jadi boleh digunakan. Justifikasi mesti perkara yang penting yang menyebab kenapa awak pilih sampel itu, umur itu, dan semua perlu ada dalam bentuk jadual. Kemudian, buat huraian di bawaj supaya ia lebih jelas supaya tidak ada persoalan daripada pemeriksa. Jangan lupa ada penanda wacana supaya kita nampak sebagai penulisan akademik.
TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS:
Limitations of the Study
In chapter 1 we have 1.7 which is the limit of the
study. This one too students always make mistakes or forget to put it down. So
I suggest in writing the limitations of the study can be made in tabular form.
So this is the limit of study and justification. The limitations of this study
are to state what is justification and why choose it. Why do we choose that
instrument and make a questionnaire. So we have to put, so we have to put a
limit that is 20 students of SK Serdang. So to justify why you chose these 20
students. Okay why did you choose 9 years. So why 20, why not 30, why not 19.
After that, justification. Why SK Serdang? State. Why not in Perlis? Why not
school in Terengganu? So you have to be justified. Then, what your selection is
usually within the limits of the study is taken from the research methodology.
Of methodology, he got the sample, respondents, survey or body location using
textbooks Malay Form Lima.Kenapa select it, provide justification. Okay in this
justification you can put, your sentence, then put the reference Normaliza Abd
Rahim, saying that it is possible. Why the election of SK Serdang according to the
minister of education. For example, Sk Serdang is a very rural school, but
simple because ...
This shows the schedule and justification. Then you
describe it in the form of a schedule, If you use a brief interview. Every
thing needs to have justification. Sometimes people don’t park because they
think it’s unnecessary. What matters is who the sample is? Why 9 years old? Why
the location there? Why not run in another state? Why not run in Korea. So
there must be justification. Should there be any schedule above, you are asked
to make a description. Explain one by one and repeat with long sentences. Why
the selection of 20 students? Why SK Serdang? So explain more clearly and at
length so that there is no question from the examiner. For example, when he looks
at data analysis or chapter 3, nothing is written.
The questions asked by the examiner were 20 people and
paused could not answer the question. So when it is already here. the examiner
read and looked at the schedule, already understood. For example, why is the
novel titled Salina? Why Salina Novel? Why not another novel on the market? So
you can justify that Salina Novel has won an award. So it is necessary to read
the justification. Make sure that the justification placed is indeed a clear
justification. For example, some students did about magazine A. Why choose
magazine A? Students replied that in that justification magazine A had won an
award that year. So that's right. An example of restrictions on short stories
in 2015, the short stories were taken from the magazine. So can be used.
Justification must be the important thing that causes you to choose the sample,
the age, and everything should be in tabular form. Then, make a description
below so that it is clearer so that there are no questions from the examiner.
Do not forget there are discourse markers so that we see it as academic
writing.
RUJUKAN:
Youtube Prof. Dr Normaliza - https://youtu.be/oywLQj4vNXM
BUKTI SUBSCRIBE YOUTUBE:
No comments:
Post a Comment