Tuesday, January 5, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(9)


TEKS ASAL:

Sekarang kita pergi pada bab 4 ya. Bab 4 ini kalau kita lihat bab 4 ni sebenarnya kita buat analisis. Inilah yang dikatakan bab ataupun kajian awak, penulisan awak sendiri, apa yang awak kaji selama bertahun-tahun. Inilah hasilnya. Jadi dalam bab 4 ni kalau kita lihat dalam buku ini, kita sebenarnya kalau bab 4 ini kalau kita ada pengenalan, kemudian kita ada analisis objektif 1, kemudian analisis objektif 2, analisis objektif 3, rumusan dan kesimpulan.Okay kalau kita lihat, kalau kita tengok sekarang ya. Contohnya, kita ada, kalau kita berbalik pada kajian yang tadi ya. Kajian kita yang tadi, iaitu Kajian Wacana Tekstual Skrip Analisis Animasi Cerita Rakyat Melayu. Jadi 4.1 pengenalan, seperti biasa pengenalan kita nak memperkenalkan apa ada dalam bab ini. Jangan keliru ya. Biasanya pelajar ni dia pergi letak pengenalan siap ada rujukan lagi. Tak perlu, tak perlu ada rujukan. Pengenalan ni kita nak memperkenalkan apa yang ada dalam bab itu. Kita jangan bagi dia keliru, kadang-kadang bila letak pulak ada rujukan. Dah jadi lupa macam sorotan kajian pulak ye. Jadi sekarang ini bahagian pengenalan satu perenggan kan kita masuk 4.2 iaitu kita dah mula untuk melihat balik kepada objektif kita. Yang pertama mengenalpasti wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat melayu. Jadi tajuk kita ini. Kita sebenarnya ambil daripada objektif. Jadi bila kita ambil objektif, perkataan mengenalpasti dah takde. Jadi kita terus kepada wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat Melayu. Ini tajuknya. Dalam tajuk ini merujuk kepada objektif 1. Jadi sekarang ni bila dah ambil tajuk ini, awak akan menggunakan teori. Teori itu kita dah bincangkan dalam bab 3 tadi.  Jadi kita nak menggunakan teori. Bila kita analisis, kita perlu guna teori. Jika tiada teori macam seolah-olah tidak berpegang kepada apa sahaja. Bermakna ini longgar. Bila longgar nanti, huraian analisis menjadi salah. Jadi sekarang ini kita akan merujuk kepada teori. Contohnya, wacana tekstual ini kita akan guna Teori Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim (2019). Jadi Teori Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim (2019) ini terbahagi kepada tiga elemen iaitu kandungan, konteks dan juga andaian. Kandungan ini ada tema, konteks ada tatabahasa, latar dan emosi. Kemudian di bawah andaian ada pendapat, perujukan dan juga persoalan. Oleh keran data yang kita nak analisis menggunakan Teori Analisis Wacana, jadi kita perlu tulis macam ini. Setelah tulis tajuk ini, kita terus pergi ke 4.2.1 iaitu kandungan. Kita kena tulis terus apakah elemennya. Hal ini kerana bila pemeriksa tengok, kajian ini memang merujuk kepada teori. Jadi itu yang betul. Dalam kandungan itu, awak perlu buat keputusan bahawa setiap elemen ini perlu sediakan lima bukti. Bukti kita telah dapat daripada skrip tadi. Kemudian, daripada kandungan dan skrip dah ada data yang dapat tadi. Contohnya, sistem coding macam contohnya sekarang skrip animasi cerita rakyat. Awak ambil lebih kurang tiga puluh skrip animasi dan awak menomborkan skrip animasi itu dengan menggunakan coding skrip atau SK. Awak ada SK1 hingga SK30. Jadi sekarang daripada tiga puluh contoh itu tadi, awak nak ambil lima sahaja contoh sedangkan yang lain itu memang ada tetapi yang lain itu kita letak di lampiran. Kita tidak boleh menghurai sehingga tiga puluh skrip. Nanti ada sampai empat atau lima jilid awak punya tesis. Jadi sekarang ni contohnya skrip. Yang ini tema sebab tadi di bawah kandungan ialah tema. Jadi sekarang, contohnya awak letak skrip, SK10, SK13, SK20, SK23 sebab yang ini awak peroleh. Ini awak boleh letak jadual 1, tema kekeluargaan sebab awak sendiri sudah kenap lasti daripada tiga puluh skrip ini awak dah kenal pasti ada  contohnya lima tema yang menyerlah dalam skrip ini. Jadi, daripada tema kekeluargaan adalah tema-tema yang lain. Jadi awak dah dapati daripada skrip yang lima ini yang Nampak menyerlah. Awak ambil skrip sepuluh kemudian awak letak tema apa. Memang kita letak tema kekeluargaan, tetapi awak kena pastikan bahawa dari segi yang macam mana yang ada tema kekeluargaan kerana cerita rakyat ini kadang-kadang dari segi kekeluargaan itu contohnya daripada cerita Pipit dengan Cenderawasih. Burung Cenderawasih dengan anaknya. Bermaksa dua sahaja kekeluargaan itu. Jadi, maknanya di sini kekeluargaan awak letak watak iaitu Cenderawasih dan anaknya. Yang kekeluargaan SK13 pula, apa watak yang menunjukkan kekeluargaan tersebut. Jadi awak senaraikan. Kemudian, bawah jadual 1 awak buat huraian iaitu “jadual 1 di atas menunjukkan tema kekeluargaan”. Kemudian, awak huraikan satu-satu. Jelaskan tentang tema kekeluargaan skrip ke sepuluh ini tentang watak oleh Cenderawasih dan anaknya. Macam mana yang menunjukkan tema kekeluargaan. Sebab itu awak kena ambil ayat daripada skrip itu dan tunjukkan sebagai bukti. Ayat ini menunjukkan kekeluargaan yang mana Cenderawasih telah memberi anaknya makan dengan penuh kasih sayang. Sebab ayat dalam skrip menunjukkan sebegitu. Jadi kemudian awak jelaskan. Setelah awak dah kenal pasti tema kekeluargaan itu, berikan pendapat awak pula. Apa yang awak dapati bahawa adakah ini menunjukkan kekeluargaan. Macam mana contohnya menunjukkan kekeluargaan antara bukan pemburu dengan anak dan isterinya di rumah atau pengail ikan. Jadi itu yang awak kena sertakan dengan pendapat. Jadi pendapat ini biasanya pelajar boleh tulis “hal ini berkemungkinan” sebab ini daripada pendapat awak. Jadi pendapat ini kita boleh gunakan “hal ini berkemungkinan burung Cenderawasih seekor burung yang penyayang terhadap anaknya kerana burung Cenderawasih didapati sentiasa berada di sisi anaknya. Jadi itulah pendapat awak. Jadi, awak huraikan sampai  habis.  Kemudian jadual ke 2 pula, tema lain dan sama hurainnya. Yang bahagian huraian ini biasanya bukan satu perenggan. Kita pecahkan kepada dua perenggan sebab nanti akan menjadi terlalu panjang iaitu satu ke dua halaman. Jadi untuk kandungan sahaja yang tema itu awak dah ada lima jadual. Belum masuk lagi bahagian kedua yang kita nak huraikan mengikut teori iaitu konteks. Jadi maknanya sekarang 4.2.2 baru masuk konteks. Bila awak dah masukkan konteks ini, awak huraikan dahulu. Huraikan apa itu konteks menurut Teori Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim (2019). Kemudian, barulah awak bahagikan kepada yang ini. Oleh kerana elemen konteks ada tiga, menurut teori ini tatabahasa ini sangat luas. Terpulanglah kepada pelajar memilih tiga tatabahasa, tiga latar dan tiga emosi. Terpulang kepada teks itu. Dalam skrip itu yang mana awak rasa banyak, yang itulah awak buat kajian. Latar ini terbahagi kepada latar masa, latar tempat dan latar masyarakat. Emosi posif dan negatif. Jadi, awak terus boleh bahagikan. Yang ini ada banyak, awak perlu pastikan sistem pernomborannya biar betul. Jadi sekarang ini konteks, kita dah tahu apa itu konteks. 4.2.2.1 kita masuk tatabahasa. Dalam tatabahasa huraikan apa itu tatabahasa. Menurut siapa dan tahun berapa dan kajian ini berfokus kepada tiga sahaja. Jadi apa? Jadi yang ini memang banyaklah. Kalau tiada sistem pernomboran nanti agak keliru. Barulah kita pecahkan kepada apa di bawah tatabahasa. Kita ambil tiga sahaja di bawah tatabahasa. Jadi awak nak fokuskan kepada apa. Seperti biasa, ada sub topik huraikan sikit apa makna tersebut. Kemudian yang ini baru awak masukkan data. Dah masukkan data perlu ada garis melintang sahaja. Tidak perlu garisan menegak. Jadi letak di sini jadual, hurai. Jadual dan nombor ini sambung yang tadi. Tadi jadual dah 5, sekarang 6. Jadi untuk tatabahasa ini sub topik ada tiga, jadi boleh sediakan tiga jadual. 3 jadual untuk tatabahasa, 3 latar masa, 3 latar tempat, 3 latar masyarakat dan 3 emosi positif dan 3 negatif. Perlu ingat, uktuk jadual perlu tulis “jadual 6 di atas”. Sebab itu bab 4 sistem pernomboran sangat penting kerana kita nak tahu sub topik atau sub sub topik. Bila dah ada nombor kitab oleh tahu ini sebenarnya bawah kategori yang mana. Objektif kajian ini kita ada dua, nombor satu tadi mengenal pasti wacana tekstual. Kemudian objektif tiga menggunakan teori elemen ketiga daripada analisis wacana iaitu andaian. Yang mana dia temu bual pelajar dan memberi komen tentang skrip animasi cerita rakyat. Jadi dia pecahkan yang ini sahaja lah. Makna yang ini tak perlu. Jadi lebih jelas. Jadi sekarang ini kalau kita lihat, kandungan dah siap, bermakna konteks dah siap bermakna dah siap objektif satu. Jadi, setelah itu bermakna awak kena letak rumusan. Rumusan untuk objektif satu iaitu rumusan untuk kandungan dan konteks. Jadi, tulis rumusan sini dalam satu perenggan. Dalam ini sangat penting yang mana perlu sokong kajian dalam bab dua. Sebab bab dua tadi sorotan kajian yang berkaitan dengan kajian kita, jadi kena sokonglah. Kemudian, kita kena sokong dengan teori. Jadi, kena sokong dengan teori contohnya disokong dengan Teori Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian ini bertepatan dengan hasil kajian yang dilakukan oleh blab la bla dalam bab dua. Kena letak sokongan ini, sokongan kajian kena lima tahun terkini sahaja. Tahun terkini ialah 2020, lima tahun ke belakang habis sampai tahun 2016 sahaja. Kita kena kenal pasti bahawa kajian-kajian tentang wacana contohnya telah banyak dilakukan sejak dulu lagi. Animasi pun banyak tetapi cerita animasi luar negara yang banyak. Jadi, yang terkini supaya tesis kita adalah lebih berkualiti dan terkini. Itu sangat penting. Jadi, ini sekarang baru rumusan objektif satu. Kita masuk rumusan objektif dua pula, bermakna kita masih ada rumusan 4.3 objektif dua. Objektif dua menganalisis kesan skrip animasi cerita rakyat. Kemudian, letak andaian. Hurai apa maksud andaian menurut Normaliza Abd Rahim (2019). Kemudian, masukkan pendapat iaitu sub topik untuk andaian. Beri definisi pendapat menurut Normaliza Abd Rahim (2019). tiap satu berikan bukti daripada perbualan kanak-kanak tersebut. Di sini juga awak perlu gunakan sistem coding bahasa. Coding untuk sampel kajian kerana kita nak temu bual pelajar sekolah rendah, S1 sehingga S30. semua data peroleh letak di lampiran. Pilih mana yang sesuai sahaja. Di akhirnya jangan lupa letak rumusan. Nombor tu 4.3.2. seperti yang tadi juga, rumusan perlu disokong kajian lima tahun ke belakang sahaja. Kemudian, sokong dengan teori. Akhirnya 4.4 barulah kesimpulan. Ayat akhir mestilah kita ceritakan tentang apa yang ada dalam bab seterusnya supaya ada kesinambungan di antara dua bab. Yang ini tentang rumusan sebenarnya bergantung kepada pensyarah. Ada pensyarah tidak mahu rumusan di akhir setelah menganalisis, sekadar ada disokong kajian pada tiap-tiap hurain. Bagi saya mudah sahaja, apa yang kita rumuskan kita ulang balik kemudian kita sokong. Sama juga kalau letak di dalam tu. Kadang-kadang saya daptii ada pelajar yang tiap-tiap dia hurai dia akan sokong. Saya tengok ayat dia sama, orang yang sokong orang yang sama. Jadi, benda tersebut seolah-olah macam tiada usaha dia nak buat ayat yang berbeza. Jadi pastikan ayat mestilah berbeza di atas dan di bawah. Untuk bab 4 ini, oleh kerana kita ada dua objektif. Bab 4 ini kita punya. Kita yang analisis memang berbeza dengan orang lain. Contohnya daripada objektif satu, 40 halaman untuk objektif satu sahaja. 40 halaman untuk objektif 2 untuk master. Dalam tiap-tiap halaman tidak boleh objektif 1 20 dan objektif 2 70. Mesti sama setiap objektif. Jangan ketara sangat. Bila kita punya, kita rasa bangga dan penulisan perlu cantik. Semua bab dalam tesis perlu ada penanda wacana. Kalau tiada, bukan penulisan akademik. Ini sangat penting. Kita boleh gunakan berlainan menunjukkan ia penulisan akademik. Maka adalah wajar setiap pelajar menggunakan penanda wacana yang betul dan pelbagaikan. Jangan guna perkataan ‘oleh itu’ daripada halam satu sehingga halaman akhir. Saya rasa bab 4 ini dah okay, saya telah terangkan dengan jelas dan juga penggunaan jadual-jadual. Pastikan bahawa bila kita buat, mudah untuk pemeriksa itu baca dan mudah untuk faham apa yang ingin kita sampaikan. Jangan bagi pemeriksa susah, kalau susah nanti kita kena buat tesis ini sekali lagi. Kita seboleh-bolehnya jangan terlalu lama buat tesis tulis menulis kerana bila terlalu lama kita rasa sangsi. Saya rasa ini sahaja untuk bab 4.

TERJEMAHAN INGGERIS:

Now we go to chapter 4. If we can see chapter 4 actually we do analyse. It is about the chapter from your research, your own writing about your research since years. This is the result. So in chapter 4, we can see in this book, chapter 4 includes introduction, objective 1, objective 2 and objective, summary and conclusion. Okau what we see now, for example we have earlier research. Just now, our research ia Kajian Wacana Tekstual Skrip Analisis Animasi Cerita Rakyat Melayu. So, for 4.1 introduction as usual we introduce the thing that include in this chapter. Do not confuse. Normally, student puts introduction with reference. It is not needed, the reference should not be included. Introduction is introducing about what is in this chapter.  Do not get confused. If reference is added, it will look like literature review. Thus,  introduction section is one paragraph that we add 4.2 that we start to look back at our  objectives. Firstly, indentify wacana tekstual skrip animasi rakyat melayu. So this is the topic that we take from objectivem so when we put objective, the word identify should be excluded. So we go straight to the textual discourse of the animated script of the Malay folk story. It's the title. In this heading refers to objective 1. So now that's when you take this title, you'll use the theory. That theory we discussed in chapter 3.  So we want to use the theory. When we analyze, we need to use the theory. If no theory sort of seems not to stick to anything. Meaning this is loose. When loose later, the description of the analysis becomes wrong. So now we will refer to the theory. For example, this textual discourse we will use Abd Rahim's Normal discourse Analysis Theory (2019). So The Theory of Normal Discourse Analysis Abd Rahim (2019) is divided into three elements which are content, context and assumptions. This content has themes, contexts there are grammar, background and emotions. Then under the assumption there are opinions, persuasion and even questions. By the data cycle we want analysis using Discourse Analysis Theory, so we need to write this sort. After writing this title, we continue to go to 4.2.1 i.e. content. We have to write directly what are its elements. This is because when the inspectors are looking at it, this study does not refer to the theory. So that's right. In that content, you need to decide that each of these elements needs to provide five evidence. Our evidence has been able to get from the script earlier. Then, from the content and the script there is data that can be earlier. For example, a coding system of sorts for example now animated scripts of folk stories. You take approximately thirty animation scripts and you number the animation script using the script coding or SK. You have SK1 to SK30. So now out of the thirty examples earlier, you want to take five examples while others are that is indeed there but the others are we put in the attachment. We can't disperse up to thirty scripts. Then there are up to four or five volumes of you have a thesis. So now that's for example the script. This one theme of the reason for the reason under content is the theme. So now, for example you put the script, SK10, SK13, SK20, SK23 because you get. This you can place table 1, family themes because you have already known lasti from these thirty scripts you identify for example five highlight themes in this script. So, from family themes are other themes. So you've got to find out of this five-script that seems to stand out. You take the script ten then you put what theme put. Indeed we put family themes, but you have to make sure that in terms of which we have family themes because these folk stories are sometimes in terms of family for example from Pipit's story with Cenderawasih. Cenderawasih with his son. Force two of the family. So, the meaning here is where your family puts the character, Cenderawasih and his son. The family of SK13, what is the character showing the family. So you list. Then, under table 1 you make a description of "table 1 above showing the theme of family". Then, you describe one-on-one. Explain about this tenth script family theme about the character by Cenderawasih and his son. How to demonstrate family themes. That's why you've got to take a verse from the script and show it as evidence. This verse shows the family to which Cenderawasih has given his son a loving meal. The reason for the verse in the script shows that. So then you explain. Once you have identified the theme of family, give your opinion. What you find is that does this show family. How for example shows family between non-hunters and his son and wife at home or fish referees. So that's what you've got to include with opinions. So this opinion is usually a writable student "this is likely" for this reason from your opinion. So this opinion we can use "this is probably the bird of a loving bird against his son because the Cenderawasih bird is found to always be on the side of his son. So that's your opinion. So, you describe until exhausted.  Then table 2 anyway, another theme and the same hurain. This section of description is usually not a paragraph. We break down into two paragraphs because it will be too long that one to two pages. So for the content only that theme you have five tables. Not to mention the second part we want to describe according to the theory of context. So its meaning now is 4.2.2 new in context. When you enter this context, you describe first. Describe what is context according to The Theory of Normaliza Discourse Analysis Abd Rahim (2019). Then, you will be divided into this one. Since the context element there are three, according to this theory this grammar is very wide. It is up to the students choosing three grammars, three backgrounds and three emotions. It's up to that text. In that script where you taste a lot, that's what you do the study. This background is divided into backgrounds of time, background and background of society. Positive and negative emotions. So, you continue to divide it. This one has a lot, you need to make sure that the numbering system let it be right. So now that's context, we've got to know what the context is. 4.2.2.1 we enter grammar. In grammar describe what is grammar. According to whom and how many years and the study focuses on three only. so what? So this one is indeed a lot. If there is no numbering system later it is quite confused. Then we break down into what is under grammar. We take three under grammar. So you want to focus on what. As always, there are sub-topics describing a little what that means. Then this one just you entered the data. Enter data needs to be a hoverage line only. No need for vertical lines. So put here the table, parse. This table and numbers are connected earlier. Earlier table dah 5, now 6. So for this grammar sub topic there are three, so can prepare three tables. 3 tables for grammar, 3 background times, 3 spot backgrounds, 3 community backgrounds and 3 positive emotions and 3 negative. Keep in mind, the table knock needs to write "table 6 above". That's why chapter 4 numbering systems are very important because we want to know sub topics or sub topics. When there is a scriptural number by knowing this is actually under which category. The objective of this study we have two, the number one earlier identified the textual discourse. Then the objective of three uses the theory of the third element of discourse analysis i.e. assumptions. Which he interviews students and comments on the animated script of folk stories. So he broke this one alone. This meaning is undeterred. So it's clearer. So now that if we see, the content is ready, meaning that the context is ready to mean the completion of one objective. So, after that means you have to put a formula. Formulation of the objective of one i.e. formulation for content and context. So, write a summary here in one paragraph. In this very important which should support the study in chapter two. Reasons for chapter two earlier highlights of studies related to our studies, so be supported. Then, we have to support it with theory. So, getting supported by the theory for example is supported by Abd Rahim's Normal discourse Analysis Theory (2019). The study coincided with the results of a study done by blab la bla in chapter two. Why put this support into the latest five years of study. The latest year is 2020, five years backwards running out until 2016 alone. We identify that studies on discourse for example have been done a lot since a long time ago. There are many animations but a lot of overseas animation stories. So, the latest so that our thesis is of better quality and up-to-date. That's very important. So, this is now the new formulation of objective one. We enter the dual objective formula, meaning we still have a formulation of 4.3 objectives of two. The dual objective analyzes the effects of the animated script of folk stories. Then, put the assumption. Describe what assumptions mean according to Normaliza Abd Rahim (2019). Then, enter an opinion which is sub-topic for assumptions. Give the definition of opinion according to Normaliza Abd Rahim (2019). each give evidence from the conversations of the child. Here you also need to use the language coding system. Coding for study samples because we wanted to interview primary school students, S1 to S30. all data obtained in the attachment. Choose which ones are suitable only. In the end do not forget the layout of the formulation. Number 4.3.2. As in the past, the formulation should be supported by a five-year backward study only. Then, support with the theory. Finally 4.4 is the conclusion. The final sentence must we tell us what is in the next chapter so that there is a continuation between the two chapters. This one about the formula actually depends on the lecturer. There are lecturers who do not want the formulation at the end after analyzing, simply there are supported studies on every hurain. For me it's simple, what we summarize us back then we support it. The same goes for it if you put it in tu. Sometimes I find that there are students who every one she describes is going to support. I see the verse he is the same, the person who supports the same person. So, the thing seems like there is no effort he wants to make a different verse. So make sure the sentences must be different above and below. For chapter 4 of this, since we have two objectives. Chapter 4 of this we have. We whose analysis is indeed different from others. For example from an objective of one, 40 pages for an objective only. 40 pages for objective 2 for master. Every page can't objective 1 20 and objective 2 70. Must be the same of each objective. Chapter 4 of this we have. We whose analysis is indeed different from others. For example from an objective of one, 40 pages for an objective only. 40 pages for objective 2 for master. Every page can't objective 1 20 and objective 2 70. Must be the same of each objective. Don't be noticeable very much. When we have it, we feel proud and writing needs to be beautiful. All chapters in thesis should have discourse markers. If nothing, not academic writing. This is very important. We can use differently indicating it's academic writing. Hence, it is desirable that each student uses the correct discourse markers and diversify. Do not use the word 'therefore' from halam one until the final page. I think chapter 4 of this dah okay, I have clearly described and also the use of tables. Make sure that when we do, it's easy for the inspector to read and it's easy to understand what we want to convey. Don't for inspectors hard, if it's hard we've got to do this thesis again. We as far as possible do not do too long do the write thesis write because when it is too long we feel willing. I think this is only for chapter 4.

RUJUKAN:

Youtube Channel Prof. Dr. Normaliza - https://youtu.be/WkDMTy6FJqA 

BUKTI SUBSCRIBE YOUTUBE:

KEHADIRAN:



No comments:

Post a Comment