Tuesday, December 15, 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU7 QUOTATION

 

 


No.

Original Text

Microsoft

Edited

Evidence

1

It makes me feel better when I just let things go.

Ia membuatkan saya berasa lebih baik apabila saya hanya membiarkan perkara pergi.

Ia membuatkan saya berasa lebih baik apabila saya hanya melepaskan pergi sesuatu perkara.

 

Ia membuatkan saya berasa lebih baik apabila saya hanya melepaskan sesuatu perkara itu pergi.

Alim belajar daripada Abang Imran dan Kak Madinah untuk menyapu sampah. Kak Madinah akan menunjukkan cara memegang penyapu. Abang Imran pula akan menolong Alim menunjukkan cara untuk menyapu sampah. Kadangkala, Alim gagal untuk menyiapkan kerja itu. Alim akan tinggalkan penyapu di tengah-tenah rumah. Ibu akan memanggil semula Alim dan memujuk Alim untuk menyiapkan kerja. Alim tersenyum.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25: 6)

 

2

I work hard every day to achieve my goal but the more I work, the more goals that I want to achieve.

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya tetapi semakin banyak saya bekerja, lebih banyak matlamat yang saya mahu capai.

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya tetapi lebih banyak bekerja, lebih banyak matlamat yang saya ingin capai.

 

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya tetapi lebih banyak bekerja, lebih banyak matlamat yang ingin saya capai.

 

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya tetapi semakin banyak saya bekerja, semakin banyak matlamat yang ingin saya capai.

 

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

(Cerita Sosial 3: Hlm 25: 12)

3

Nature makes me feel bless every day.

Alam semula jadi membuatkan saya berasa rahmat setiap hari.

Alam semula jadi membuat saya rasa bersyukur setiap hari.

 

Alam semula jadi membuatkan saya rasa bersyukur setiap hari.

Alim tidak sabar untuk pulang ke kampung. Alim ingin bermain dengan ayam dan itik nenek dan datuk di kampung.

(Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 22: 2)

 

 

4

Missing a person will make you feel bless that you still have feelings towards others.

Hilang seseorang akan membuat anda berasa rahmat bahawa anda masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

 

Merindui seseorang akan membuatkan kamu rasa bersyukur bahawa kamu masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

“Saya rindu keluarga saya setiap hari,” sebut Alim sambil tersenyum.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25: 14)

 

5

Feeling bless with what I have today.

Rasa diberkati dengan apa yang saya ada hari ini.

Rasa bersyukur dengan apa yang saya ada hari ini.

 

Saya bersyukur dengan apa yang saya ada hari ini.

 

Suasana kampung yang berlainan daripada biasa membuatkan Alim sekeluarga lebih rapat. Alim tahu di mana ayam dan itik dan reban ayam. Alim juga tahu di mana reban ayam yang baharu.

(Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 23: 3)

 

 

6

I will always try my best to be a better person every day.

Saya akan sentiasa cuba yang terbaik untuk menjadi orang yang lebih baik setiap hari.

Saya sentiasa berusaha menjadi yang terbaik supaya setiap hari akan jadi lebih baik berbanding hari sebelumnya.

Saya akan sentiasa mencuba jadi orang yang lebih baik setiap hari.

 

Ibu memerhatikan Alim sambal tersenyum. Ibu tahu Alim akan belajar dengan rajin. Ibu mahu Alim menjadi pandai dan boleh menjaga diri. Hari ini, Alim sudah pandai memakai baju sekolah sendiri. Alim pandai memakai kasut sekolah. Alim pandai membawa botol air ke sekolah. Alim tidak lupa bersalaman dengan bapa, abang Imran, kak Madinah dan Aisyah. Alim juga pandai mengemas katil sebelum ke sekolah. Ibu bangga dengan Ali. Ibu tahu Alim boleh berdikari.

(Cerita Sosial 4: Hati: Hlm 26: 6) 

 

7

To ask for forgiveness is like a big burden off your shoulder.

Untuk meminta pengampunan adalah seperti beban besar dari bahu anda.

Meminta maaf adalah seperti membuang satu beban yang besar daripada bahu.

Untuk memohon kemaafan adalah seperti melepaskan beban yang besar di bahu.

 

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Aim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

(Cerita Sosial 3: Keluarga saya: Hlm 25: 12)

 

8

I forgive you today, I forgive you tomorrow. I forgive you the days in between.

Saya memaafkan anda hari ini, saya memaafkan anda esok. Saya memaafkan anda hari-hari di antara.

Saya sentiasa memaafkan awak hari ini, esok dan hari-hari diantaranya.

Saya akan sentiasa maafkan awak.

Ibu dan bapa serta nenek dan datuk sedih melihat kelakuan Alim hari ini. Mereka hairan kenapa tiba-tiba Alim menangis tanpa sebab. Namun, mererka cuba untuk menolong Alim. (Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 23: 1)

 

9

Be truthful in everything that you do.

Jujur dalam segala yang anda lakukan.

Sentiasa jujur dalam setiap perkara yang dilakukan.

 

Jujurlah dalam segala apa yang kamu lakukan.

 

“Alim suka Sulaiman. Sulaiman kawan Alim,” kata Alim lagi sambal melambai kea rah Mak Cik Timah lalu masuk ke dalam rumah.

(Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm 24: 9)

 

10

Remind yourself every day that you are a good person.

Ingatkan diri anda setiap hari bahawa anda adalah orang yang baik.

Ingatkan diri sendiri pada setiap hari bahawa anda adalah seorang yang baik.

 

Ingatkan diri sendiri setiap hari bahawa anda merupakan orang yang baik.

 

Ingatkan diri setiap hari bahawa anda adalah orang yang baik.

 

Alim suka Cikgu Anis. Cikgu Anis baik hati. Cikgu Anis selalu mengajar Alim di kelas. Alim mahu menjadi seorang guru seperti Cikgu Anis.

(Cerita Sosial 4: Hati: Hlm 27: 1)

 

 RUJUKAN:

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim. (2017). 200 Quotes for you... for us... Terengganu: Penerbit UMT.

Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.


KEHADIRAN:


No comments:

Post a Comment