Tuesday, January 5, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(7)


TEKS ASAL:

Bab 2. Sorotan kajian. Dalam sorotan kajian, 2.1 pengenalan. Seperti biasa dalam pengenalan ini, kita mahu huraikan apa yang ada dalam bab ini. Juga terangkan dalam bab ni terdiri daripada 2 subtopik yang berkaitan. Pastikan subtopik berkaitan tajuk kita. Dicadangkan kalau untuk master, bacelor atau diploma kita boleh ada 2 subtopik. Itu terpulanglah. Kita tengok berapakah pemboleh ubah dalam tiap-tiap tajuk itu. Kemudian yang PhD pula, kita kadang-kadang ada 3 subtopik ataupun 2. Kita tengok jugalah apa pemboleh ubah dalam subtopik ini. Macam contohnya 2.2 ini kajian tentang, kita ambil yang besar dulu. Secara menyeluruh dahulu. Mungkin kita ambil kajian tentang wacana sahaja. Okay, jadi kajian tentang wacana ini kita letaklah , kita letakkan kajian-kajian yang pastikan bahawa kajian itu 5 tahun kebelakang. Okay, ni saya jelaskan banyak kali bahawa 5 tahun belakang maknanya tahun awak hantar tesis tolak tahun belakang 5 tahun. Bukannya tahun awak daftar. Kalau kita daftar 2020, kemudian awak nak tolak pula ambil 5 tahun kebelakang. Ini dah salah, kerana awak baru daftar 2020. Maknanya jangkaan awak nak hantar tesis mungkin 2023. Jadi kalau hantar tesis 2023 maknanya sorotan kajian mestilah 5 tahun kebelakang yang terakhir 2019. Jadi apa yang ada dalam ni mestilah 5 tahun yang terkini. Jadi sebagai pelajar awak tak boleh katakan “tiada kajian”. salah! “saya tak jumpa la kajian Prof” “saya tak jumpa dekat mana yang terkini” “saya jumpa yang 1980-an, 1990-an, awal 2000” . Itu tidak boleh. Semua kajian ada. Maknanya kalau ada sikit-sikit hampir juga boleh. Itu yang kita dapat jurang penyelidikkan. Jadi yang ini awak boleh letakkan. Jadi pastikan awak ambil satu kajian yang begitu menyerlah tentang wacana. Contohnya, awak huraikan semuanya tentang kajian tersebut, kemudian sokong. Jadi dalam  sorotan kajian perlulah mencari persamaan dan perbezaan. Itulah jadinya kritis. Dalam sorotan kajian ini perlu cari persamaan, perbezaan barulah ia jadi kritis. tidak bolehlah,  ada pelajar dia tulis sampai 2,3 halaman. Contohnya kajian oleh Normaliza Abd Rahim (2019) dia letak 2,3 halaman. 2,3 halaman nama normaliza itu la satu yang muka halaman 1 yang lain itu dia tulis sahaja sampai 3 halaman sampai tidak ada rujukan langsung. Jadi itu salah caranya kerana itu didapati tidak kritis. Kemudian awak boleh menjurus kepada kajian tentang animasi. Jadi secara menyeluruhnya, animasi dari segi bagaimana? Ini contoh ya. Animasi dari segi skrip sahaj ke , animasi cerita biasa ke, animasi cerita rakyat ke, semua masuk disini. ambil 5 tahun yang terkini dan kita kalau buat sorotan kajian bukanlah Malaysia sahaja. Barat juga perlu diambil. Jepun, Korea, Cina. Semua kita perlu ambil supaya kita punya sorotan itu meluas terutama animasi ini. Memang ada banyak kajian dari Jepun terutamanya. Jepun yang paling terkenal dengan animasi. Jadi, huraikan itu pastikan  kritis kemudian baru masuk jurang penyelidikkan. Okay, dalam jurang penyelidikan ini, mesti jelaskan apa jurang yang ada dalam ini yang berkaitan dengan kajian awak sendiri. Jadi awak senaraikan nama-nama ini, kajian ini berfokus kepada apa. Contohnya blablabla, awak senaraikan kajian yang ada dalam ini. Ok, ada jurang nampaknya dalam kajian tersebut. Kemudian, itu bermakna bila kita mahu jelaskan jurang itu senaraikan nama-nama dalam ini letak disini kaitkan balik dengan kajian kita. Kemudian serupa juga dengan yang nombor dua.  Senarai-senarai itu, apa jurang dia, apa persamaan. Sebab itu ada persamaan dan perbezaan dan kaitkan dengan kajian awak. Itu tadi jurang penyelidikkan dan 2.5 kesimpulan. Jadi kita harus pastikan rujukan 5 tahun kebelakang. Nombor dua penulisan dalam sorotan kajian perlulah mencari persamaan dan perbezaan iaitu perlulah kritis. Kajian seperti hampir sama. Kita banyak ya berbeza pun boleh. Tidak bersetuju. Maknanya ada perbezaan. Jadi maknanya cari perkataan yang bersesuaian. Perkataan menyokong, tidak sokong, tidak bersetuju. Ada banyak. Jadi maknanya penyusunan ayat itu menunjukkan sama ada ia persamaan atau perbezaan. Serupa juga disini memerlukan penanda wacana. Penanda wacana ini sangat penting  kerana kalau tidak nanti dia jadi tulisan awak seperti karangan biasa tanpa penanda wacana.  Ini harus. Kita lihat perkara penting ya 5 tahun kebelakang ,persamaan dan perbezaan iaitu penulisan secara kritis, dan mempunyai penanda wacana dan juga jurang penyelidikkan perlu ada sebagai satu subtopik iaitu membuat kaitan kajian dalam sorotan kajian dengan kajian awak sndiri. Jadi seperti biasa kesimpulan itu kita simpulkan seperti bab-bab yang lain. Ayat-ayat dalam kesimpulan haruslah letak  seterusnya iaitu bab 3 blabla.. Jadi untuk halaman. "Berapa halaman ya Prof?”. Jadi biasanya kalau pelajar bacelor  atau diploma dengan master  biasanya kita letak yang sama iaitu 2:2, 2.3 kita boleh letak 15:15. Bermakna 15 halaman untuk ini, 15 halaman untuk ini. Untuk PhD sebab kita banyak kajian secara mendalam juga, jadi untuk 2.2, 2.3 kita naik. Ok, ni 30, ni 30 jadi 60. Kalau kurang sikit pun lebih kurang dalam 25:25. Berbeza jumlah halaman dia, berbeza kerana kalau kurang sorotan nampak pelajar itu tidak membaca. Tujuan kita ada sorotan adalah supaya kita dapat melihat perbezaan antara kajian yang ada dan kita mencari jurang penyelidikkan kajian tersebut dan kita kaitkan kajian yang kita lakukan. Sebab itulah kita perlu banyak untuk kita sorotkan dalam bab 2 ini. Jika kurang maknanya apa yang kita mahu cari perbezaan, apa yang kita mahu cari jurang penyelidikkan. Tidak ada. Jadi sangat penting mempunyai jumlah halaman yang bersesuaian. Ada juga saya dapati apabila saya menjadi pemeriksa pelajar PhD dan pelajar master, dia punya sorotan kajian adalah 14 halaman sahaja. Itu untuk keseluruhan bab sahaja. Kemudian ada pelajar PhD dia punya ada 25 halaman untuk kesemuanya. Jadi, orang kata tidak bersesuaianlah dengan kajian PhD dia. Sorotan kajian ini juga penting. Serupa penting untuk bab 1, bab 3, bab 4 bab 5. Kira semua bab-bab penting. Jadi, janganlah jadikan halaman terlalu sedikit sehingga  kita tidak dapat mencari apakah jurang penyelidikkan dia. Bagaimana awak menulis sorotan kajian. Adakah ada persamaan?, adakah ada perbezaan?, adakah awak buat penulisan secara kritis? adakah awak guna penanda wacana yang bersesuaian? adakah awak sorot kajian 5 tahun kebelakang? Ini semua penting dalam sorotan kajian.

 

TERJEMAHAN INGGERIS:

Chapter 2. Highlights of the study. In the highlights of the study , 2.1 introduction. As usual in this introduction, we want to elaborate on what is in this chapter. Also explain in this chapter consists of 2 related subtopics. Make sure the subtopics are related to our topic. It is suggested that for master, bachelor or diploma we can have 2 subtopics. That's up to you. We see how many variables are in each of those titles. Then the PhD, we sometimes have 3 subtopics or 2. We also see what variables in this subtopic. Like for example 2.2 this is a study about, we take the big one first. Overall first. Maybe we take the study of discourse only. Okay, so we put a study on this discourse we put, we put studies that make sure that the study is 5 years ago. Okay, here I explain many times that 5 years back means the year you submit your thesis minus the last year 5 years. Not the year you registered. If we register for 2020, then you want to reject and take 5 years ago. This is wrong, because you just registered 2020. It means your expectation to submit a thesis may be 2023. So if you submit a thesis 2023 it means the highlights of the study must be the last 5 years of 2019. So what is in this must be the latest 5 years. So as a student you can not say "no study". Wrong! "I did not find it Prof. study" "I did not find near the latest" "I found the 1980s, 1990s, early 2000s". That can't be. All studies are available. This means that if there is a little bit, it is also possible. That's what we get research gaps. So this one you can put. So make sure you take a study that is so striking about discourse. For example, you describe everything about the study, then support. So in the highlights of the study it is necessary to look for similarities and differences. That is so critical. In the highlights of this study it is necessary to look for similarities, differences then it becomes critical. no, there are students he wrote up to 2.3 pages. For example, a study by Normaliza Abd Rahim (2019) he placed 2.3 pages. 2.3 pages of normaliza's name is the one on the front page of the other page, he only writes up to 3 pages until there is no direct reference. So that's the wrong way because it was found to be not critical. Then you can lead to the study of animation. So overall, how in terms of animation? Here is an example. Animation in terms of scripts only, regular story animation, folklore animation, all come in here. take the latest 5 years and we if the highlight of the study is not only Malaysia. The West also needs to be taken. Japan, Korea, China. All we need to take so that we have the spotlight is widespread especially this animation. There are indeed many studies from Japan especially. Japan is best known for its animation. So, explain that make sure it is critical then just enter the research gap. Okay, in this research gap, must explain what gaps are in this related to your own research. So you list these names, this study focuses on what. For example blablabla, you list the studies that are in this. Ok, there seems to be a gap in the study. Then, that means when we want to explain the gap, list the names in this place here and link back to our study. Then similar to the number two. The lists, what gaps he has, what the similarities are. That is why there are similarities and differences and relate them to your study. That was the research gap and 2.5 conclusions. So we have to make sure the reference is 5 years ago. Number two writing in the study highlights need to find similarities and differences that is critical. Such studies are almost identical. We can do a lot of different things. Do not agree. That means there is a difference. So it means to find the right word. Words support, do not support, do not agree. There are many. So the meaning of the sentence structure shows whether it is a similarity or a difference. Similarly, here also requires discourse markers. This discourse marker is very important because otherwise he will be your writing like a regular essay without a discourse marker. This is a must. We see the important thing yes 5 years ago, the similarities and differences that is critical writing, and have discourse markers and also research gaps should be there as a subtopic that is to make the study in the study highlight with your own research. So as usual we conclude that conclusion like the other chapters. The sentences in the conclusion should be placed next which is chapter 3 blabla. So for the page. "How many pages, Prof?". So usually if you are a bachelor or diploma student with a master, we usually put the same, which is 2: 2, 2.3, we can put 15:15. That means 15 pages for this, 15 pages for this. For PhD because we a lot of in-depth research too, so for 2.2, 2.3 we go up. Ok, this 30, this 30 so 60. If a little less is more or less in 25:25. The purpose of our highlighting is so that we can see the difference between the existing study and we find the research gap of the study and we link the study we do. That’s why we need a lot to highlight in this chapter 2. If less means what we want find the difference, what we want to find the research gap. No. So it is very important to have the appropriate number of pages. Some, I also find when I become a PhD examiner and master student, he has so the study rattan is 14 pages only. That is for the whole chapter only. Then there is the PhD student he has there are 25 pages for all of them. So, people say it does not fit with his PhD study. The highlights of this study are also important. Equally important for chapter 1, chapter 3, chapter 4 chapter 5. Calculate all the important chapters. So, do not make the page too small so that we cannot find out what the research gap is. How do you write highlights of the study. Are there any similarities? are there any differences? do you write critically? do you use appropriate discourse markers? did you highlight the study 5 years ago? These are all important in the study highlights.

RUJUKAN: 

Youtube Channel Prof. Dr Normaliza - https://youtu.be/EQSL1RPfhtk

BUKTI SUBSCRIBE YOUTUBE:


KEHADIRAN:


No comments:

Post a Comment